Podstawowym celem interwencji behawioralnej jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby umiejętności, które pozwolą mu uzyskać niezależność w środowisku domowym, przedszkolnym i szkolnym. Drogą do tego celu jest systematyczne wzmacnianie zachowań pożądanych, adaptacyjnych oraz redukowanie zachowań niepożądanych, spowalniających uczenie się.
Czynniki wpływające na efektywność metody:
Indywidualne opracowanie celów metod terapeutycznych
Ciągłość i kompleksowość oddziaływań (współpraca wszystkich środowisk)
Uczenie według programu opracowanego stosownie do potrzeb dzieci z autyzmem (m.in. koncentracja uwagi, naśladowanie, motoryka mała, motoryka duża, komunikacja: mowa czynna, mowa bierna, zabawa, umiejętności społeczne, umiejętności przedszkolne/szkolne,)
Dostosowanie pomocy dydaktycznych
Zapewnienie wyraźnej struktury otoczenia
Podejście funkcjonalne do zachowań trudnych
Planowane przygotowanie dziecka do uczenia się w przedszkolu i szkole
Nacisk na generalizację nabytych umiejętności
Włączenie rodziny dziecka z autyzmem do terapii
created by Słoneccy.pl