Terapia logopedyczna dedykowana jest dzieciom, u których obserwuje się problemy w rozwoju komunikacji i mowy. Logopeda pomaga odnaleźć przyczynę tych trudności oraz wprowadza działania terapeutyczne dostosowane do stopnia i rodzaju problemu, aby efektywnie stymulować rozwój mowy.
Konsultacja logopedyczna/neurologopedyczna obejmuje:
Terapia wad wymowy:
Terapia opóźnionego rozwoju mowy:
Co świadczy o opóźnieniu?
Dziecko natomiast dobrze słyszy i doskonale rozumie polecenia słowne. Potrafi wymawiać w izolacji niemal wszystkie głoski, nawet czasem w postaci sylab (onomatopeje), ale nie jest w stanie złożyć ich w słowa w należytym tempie. Poziom rozwoju umysłowego najczęściej jest prawidłowy.
Terapia niedokształcenia mowy pochodzenia korowego:
To zaburzenie mowy nazywane jest także afazją dziecięcą/rozwojową, alalią lub niemotą. Jest spowodowane uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych przed wykształceniem się mowy dziecka. Dziecko pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i najczęściej normy intelektualnej ma trudności z rozumieniem i nabywaniem mowy.
Wyróżniamy trzy typy niedokształcenia mowy:
ruchowy – dziecko nie mówi lub mówi bardzo słabo, ale rozumie mowę
percepcyjny – w mowie dziecka występują liczne agramatyzmy, jest niewyraźna, dziecko posługuje się „swoim” językiem, rozumienie mowy otoczenia jest ograniczone
mieszany – objawy charakterystyczne dla obu wyżej opisanych typów niedokształcenia
Dziecko z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego powinno zostać jak najwcześniej objęte wielospecjalistyczną terapią.
Terapia zaburzeń mowy i komunikacji u dzieci z autyzmem:
Pojawiają się nieprawidłowości w obszarach:
Terapia logopedyczna dziecka ze spektrum autyzmu dopasowana jest do jego indywidualnych możliwości. Rodzice od początku uczestniczą w terapii, a także dostają wytyczne, jak pracować i postępować z dzieckiem w domu.
Terapia zaburzeń mowy i komunikacji u dzieci z zespołem Aspergera:
Cechą charakterystyczną Zespołu Aspergera jest dobry rozwój mowy w zakresie słownictwa i gramatyki oraz obecność wąskich specyficznych zainteresowań. Osoby te najlepiej się czują, żyjąc w uporządkowanym otoczeniu z ustalonymi schematami. Próba zmiany tego stanu rzeczy wywołuje zwykle silną frustrację i może w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do zachowań agresywnych. Osoby cierpiące na zespół Aspergera często odzywają się niestosownie do sytuacji.
Najczęstsze zaburzenia mowy pojawiające się u osób z Zespołem Aspergera:
Terapia zaburzeń mowy i komunikacji u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym:
U dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym często obserwuje się dyzartryczne zaburzenia mowy wynikające z dysfunkcji aparatu wykonawczego (języka, podniebienia, gardła, krtani).
Dysfunkcja może być spowodowana uszkodzeniem:
W wyniku ich uszkodzenia powstaje tzw. mowa dyzartryczna, która charakteryzuje się tym, że jest powolna, niewyraźna, afoniczna (czyli bezgłośna) z tzw. przydźwiękiem nosowym, które jest spowodowane opadnięciem podniebienia miękkiego i sprawia wrażenie mowy z "kluskami” w ustach. Obserwuje się obniżoną koordynację oddechowo-fonacyjno-artykulacyjną. Dzieci mogą mieć także trudności w przyjmowaniu pokarmów i płynów. Obserwuje się u nich nieprawidłowe napięcie mięśniowe w obrębie narządu mowy, ale też reszty ciała. Często występuje u nich nadmierne ślinienie.
Konsultacje neurologopedyczne niemowlęcia:
Można się na nie udać z dzieckiem nawet niedługo po jego urodzeniu. Terapeuta oceni budowę aparatu artykulacyjnego, napięcie mięśniowe w obrębie narządu mowy, sprawdzi odruchy ustno-twarzowe, reakcję na bodźce słuchowe i dotykowe. Około 6.-7. miesiąca życia warto przyjść z dzieckiem w celu oceny jego gotowości do wprowadzania nowych pokarmów oraz nauki picia z kubka. Rodzice otrzymają informacje, jak postępować, aby wspierać prawidłowy rozwój mowy i komunikacji ich pociechy.
Warto skonsultować się z logopedą lub neurologopedą, jeśli dziecko:
Konsultacja jest wskazana zawsze wtedy, gdy mamy wątpliwości, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo.
created by Słoneccy.pl